Alla inlägg under januari 2011

Av Göran Lindqvist - 31 januari 2011 19:24

     

Postens distributionscentral för brev i Århus som jag kom fram till efter att ha kört bil i 30 mil från Köpenhamn. Supergott möte och välkomnande från Maja och hennes team. När dagen var slut hittade jag mitt boende för ett par nätter.


Möllestien i Århus, där jag hyr en liten lägenhet som är säkert över 100 år äldre som byggnad. Dock samma mysiga bemötande och härlig omtanke.


       

Idag berättade Posten Sverige vilket som var det populäraste frimärken 2010 och i förra veckan gjorde Post Danmark detta. Här avslutar jag med sista bilderna på dagens ämne - kontraster

  

Av Göran Lindqvist - 30 januari 2011 19:56

      

Visst finns Arken också i Danmark, är inte Postens huvudkontor utan ett konstmuseum söder om Köpenhamn. Bra utställning, men jag måste erkänna att deras brunch var bäst. Tänk om man kunde få den på Arken i Solna! Efter det kalla och varma fanns det minst 10 olika sorters ost och olika efterrätter. www.arken.dk


På vägen hem insåg jag att deras bensinstationer har olika priser på morgonen och eftermiddagen, på vägen till Arken vid 9 tiden var priset för diesel 9.55 och på vägen hem kostade den 10.30 Precis samma sak var det på fredagen, men jag trodde då att de hade gjort en prisjustering. Slutsats: Morgontanka!

  

Av Göran Lindqvist - 29 januari 2011 20:12

  

En härlig soluppgång över taken i Köpenhamn, ett par minusgrader och hög luftfuktighet och vind. Blev en kall promenad runt stan, hittade en ny väg med massor av affärer som säkert kommer att passa mina tjejer.


Passerade en slaktare som jag måste besöka i lugn och ro, all personal i svarta kläder med svart mössa. Fullt med folk,



Jag vet nu var detta konditori finns, med tanke på storleken på bakelserna så måste man vara minst 2-3 personer för att klara av att äta upp en. Promenaden tog mig även till Christiana som jag aldrig tidigare besök, en konstig värld med öppen narkotika försäljning även en kall lördag förmiddag.


Min privata telefon meddelade mig under lunchen att nu hade jag förbrukat över 500 kr och jag insåg att jag måste skaffa mig ett danskt kontaktkort, men det var inte enkelt, 3 hade inget, Telenor hade ett, men enbart för samtal och när jag ville köpa en 6 månaders abonnemang så vad hände.... CVR, så var det slut med det. Fick ett tips om en annan leverantör som accepterar även oss utan cvr nummer www.oister.dk, skall kolla in dom.


     

Av Göran Lindqvist - 28 januari 2011 19:53

  

Kolla in vilken service till cyklade personer, ett smart skydd som man fäller över sadeln och pakethållaren när man ställer in cykeln i cykelstället. När jag såg de på avstånd så trodde jag det var 300 cyklar med barnsadel. Det som slår en är att alla cyklister och gående respekterar trafikljusen, är det rött så väntar man. Var ute och tog en löptur i köpenhamn igår kväll och både jag och vandrande väntade snällt vid rödljuset trots att det var -5 grader och det kom ingen bil. Visst är det otroligt!


Tankade bilen för första gången i Danmark och dieseln var faktiskt 1 krona billigare än i Sverige (ja, jag har räknat med korrekt valutakurs), missade dock en krona till då priset gick upp en krona under dagen på den macken som jag hade spanat in. Från 9.50 till 10,42 på en dag....



Av Göran Lindqvist - 27 januari 2011 22:20

        

En spännande torsdag med utflykt till Holbaek, ca 6 mil utanför Köpenhamn. Träffade distributionen och besökte ett Posthus med både företags och privatkunder, boxanläggningen öppnade 05.00 och posten fanns sorterat 07.00 Det var kunder i butiken hela tiden, mest privatpersoner. Dom hade både en dögnpost maskin utanför och en självbetjäningsmaskin i butiken, som alla var mycket nöjda med.


Vi tog en tur ut på landet och besökte ett antal postbutiken (typ av postombud) som fanns i livsmedelaffärer. Alla var jättetrevliga och det var verkligen som en komplett post, betalningar, brev, paket, kuvert, frimärken, allt men på en pytteliten plats.


Tror att jag har ställt 3000 frågor och alla svarar glatt på allt.

Av Göran Lindqvist - 27 januari 2011 22:11

  


På konferens i Stockholm en härlig vinterdag, utsikt från Hasseludden. Tur att jag var i Sverige när vi förlorade i handboll mot Danmark. Hade varit lite jobbigt att komma in på jobbet.


Flög tillbaka till Köpenhamn med Norweigan, fungerade riktigt bra och bilen stod snällt och väntade på mig på Kastrup. Lägenheten börjar kännas som ett andra hem.


Av Göran Lindqvist - 25 januari 2011 20:30

  

Idag fick jag pröva att parkera bilden mitt inne i Köpenhamn, hittade ett parkeringsgarage, men tog inte mina kreditkort när jag körde in, men det gick att betala med dom efteråt, puh.


Köpte även en god sushi från lokala butiken i Tåstrup, bra pris tyckte jag 55 danska fär 7 jättegoda bitar, men han hade inte en enda lunchkund. Frågade honom varför och han sa att danskarna ville bara betala 20-30 dkk för en lunch. Däremot hade han många som handlade på vägen med till kvällsmat.


Flög hem till Sverige för första gången, klart bra parkering på Kastrup med tydliga prismarkeringar vid infarterna, att från 100, 200 till 300 kr per dygn.  


Kändes lite konstigt att landa på arlanda med massor av snö och alla pratar svenska ?

Av Göran Lindqvist - 24 januari 2011 18:56

  

Jag visste att den dagen skulle komma, och i dag måndag var det dax!


Nej! Du kan inte öppna ett bankkonto i Danmark om du inte har en CVR kod, 3 personer sa ja till dess att jag stod i banken och då blev det NEJ! Så gick det med mina planer att testa Dankortet! Men väldigt personligt och trevligt bemötande.


Nej! Du får inte lov att parkera här sa en snäll parkeringsvakt, 10 meter gäller, så det var bara att flytta bilen. Trevlig nog inga böter!


Nej! Jag håller på att bli sjuk, besökte Matas och köpte Ipren (finns också i Danmark), mycket trevliga och snälla!


Nej! Var på Posthuset och betalade min första räkning, en gratis tidningsprenumeration för 25 kr så med avgiften på 25 kr blev 100% påslag! Inget leende eller ögonkontakt!

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vilka matbutiker har jag handlar i?
 Rema 1000
 Irma
 Netto
 Fakta
 Superbrugsen
 Fotex
 Kvickly
 Lidl
 Bordershop
 ?

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards