Alla inlägg under maj 2011

Av Göran Lindqvist - 31 maj 2011 20:09

"Kungamord" och "stripperkungen blir avklädd"! Jag måste erkänna att jag reagerade när jag såg rubrikerna idag på centralstationen i Köpenhamn, för inte tala om att ha en bild på kungen med bar överkropp och sedan ett tips till kungen att kolla in sidan 9 tjejen i tidningen!


På TV var det stort reportage med hela intervjun av kungen, så det har skapat lite mediautrymme även i Danmark.


På jobbet är det stort fokus på appar och jag har själv lyckats att skapa min egen kod till min hemsida. Ta din smartphone och scanna av nedan kod så kommer du till min hemsida. Känner mig lite mer modern och det börjar komma mer och mer koder i tidningar och vid butiker i köpenhamn.


 

Av Göran Lindqvist - 30 maj 2011 20:50

Idag var det 24 år sedan mina knän skakade framme vid prästen och min fru sa ja till mig i en liten kyrka på Lidingö. Det är något man aldrig glömmer, puss och kram till min lilla fru.


Nästa år blir det silverbröllop och i Danmark är det en stor händelse, på morgonen skall barnen och dom närmaste släktingarna ordna en bladad port som kan vara skapad av grönsaker eller blommor och överst skall det vara en skylt med namen och datum, sen skall man väcka paret och det skall vara musik med blåsinstrument och sedan skall alla äta frukost tillsammans och det kan tydligen ta ett par timmar.... Efter detta har man oftast fest med alla vänner och då är det vanligt att man håller tal och det skall vara fina presenter, helt i silver. Ett tips från jobbet är att om man är inbjuden så räkna med att det tar hela dagen.

    

Av Göran Lindqvist - 28 maj 2011 08:54


På väg hem med flyget igår så köpte jag min första danska deckare, känner att jag måste få mer hjälp på vägen att få in fler danska ord och det kändes verkligen som när man läste sin första bok på engelska. Här tar vi det riktigt lugnt för man vill ju inte missa vad det handlar om... enligt tanten i kassan så tyckte hon den var riktigt bra!


Notera texten på framsidan "dansk krimi på svensk niveau", säger lite om hur svenskarna har positionerat sig när det gäller deckare!


Har kommit 27 sidor och det är verkligen tur att den är riktigt spännande så att man vill fortsätta att läsa.   

Av Göran Lindqvist - 26 maj 2011 20:07

Jag måste erkänna att jag är klart imponerad av den generella otroligt bra cykelkulturen som finns mitt i centrala köpenhamn, alla väntar tills det blir grönt, man visar tydligt om man skall stanna (hand upp), visar om man skall svänga och om man skall svänga till vänster i en korsning så placerar man sig till höger och sedan svänger sakta över till andra sidan i korsningen för att vara redo för att följa med gruppen till vänster, hänger ni med ??? Jag har cyklat 5 vätternrundor med 15.000 människor varje gång, men köpenhamnarna är bättre än vätterncyklisterna.


Respekt!

  

Av Göran Lindqvist - 25 maj 2011 22:33

 

På kontoret i Tåstrup så har vi första parkett för att titta på skatboet, häftigt att kunna stå i lunchrummet och titta rakt ut på boet. Samma sak upplevde jag på kontoret i Solna, men då var det en tall. Vi kan med detta konstatera att skatorna beter sig lika i Sverige och Danmark.


Notera att trädet rör på sig ganska kraftigt, valde att cykla till jobbet och det blev 21 km i kraftig motvind hela vägen...tur att lite av vinden var kvar när jag åkte hem i kväll. Nu börjar jag förstå varför Danmark inte behöver några uppförsbackar, dom har ju motvinden.

Av Göran Lindqvist - 24 maj 2011 20:30

  

Som en cyklist i stan får man räkna med alla sorters väder och alla hade bra regnkläder på sig på morgonen och det var perfekt att ha min goretex regnjacka, men jag hade inga regnbyxor, så det blev till att sprattla med benen på morgonen tills dom blev torra. Hemresan blev lika spännande, denna gång fanns åska i luften och fick testat jackan i en lätt hagelskur. Antalet cyklister var lika många trots regnvädret, klart imponerad.

Av Göran Lindqvist - 24 maj 2011 07:17

Att flyga till jobbet har sina nackdelar, i söndags fick jag 3 timmar extra på arlanda pga av åska i Köpenhamn och nu är det vulkanaska som börjar diskuteras och på nyheterna berättar man i Danmark att vissa delar av det danska luftrummet kommer att stängas. Inser att Danmark är större än vad man tänker på då det även omfattar Grönland. Spännande att se om man kommer hem på fredag?

Kolla in denna bild och titta riktigt noga, hur många fotbollsspelare kan ni se? Cyklade förbi i måndags kväll och det måste vara minst 4 fotbollsplaner!


Av Göran Lindqvist - 22 maj 2011 09:02

Min svåger Jonas hade 50 års kalas i härligt vårväder, på menyn var det både härlig jordgubbstårta, lax, potatissallad, hembakat bröd och vänner och släktingar njöt och hade det underbart. Märker att facebook gör att man har lite mer koll på några släktingar, några hade jag inte träffat på 7 år men vi träffas varje vecka på facebook.   


Med tanke på hur mycket vi kommunicerar med varandra nu för tiden, med telefon, sms, email, facebook, twitter osv så tycker man att det borde finnas en plats för lite kommunikation av typen "riktiga vykort" så att man inte bara får all kommunikation via sin smartphone?


Hade givetvis ett antal samtal om posten med släktingarna och det vara flera som tyckte att e-handeln måste vara framtiden för posten, så det kanske inte blir så många fler brev, men förhoppnngsvis mer paket och stora brev!

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vilka matbutiker har jag handlar i?
 Rema 1000
 Irma
 Netto
 Fakta
 Superbrugsen
 Fotex
 Kvickly
 Lidl
 Bordershop
 ?

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards