Alla inlägg under februari 2011

Av Göran Lindqvist - 28 februari 2011 18:54

  

Satt och åt lunch/frokost i Århus och ville komma in i samtalet, så jag tog chansen och sa att det var tack vare att svensken Mikael Persbrandt var med i filmen som gjorde att Danmarks Susanne Bier fick en Oscar..... gissa om det blev en reaktion!


Sen fortsatte vi alla när vi ändå hade fått igång samtalet, så vi klarade av melodifestivalen också (Danmark hade sin Melodi grand prix i lördags) och alla utom jag var säkra på att Danmark skulle i alla fall lyckas bättre än Sverige!


Ibland är det lätt att få igång ett spännande samtal och tur att jag hade ett möte som jag var tvungen att springa iväg till....



Av Göran Lindqvist - 27 februari 2011 20:06

Vi hittade ett par favoriter, här är en blå som har hjälpt min fru att klara av Tjejvasan och Halvvasan! Fisken går under namnet Doris och har mottot fortsätt simma!
 

Av Göran Lindqvist - 27 februari 2011 19:13

  

6999 kronor! Perfekt, sen läser man det finstilta, 65 månaders avbetalning, kreditbelopp 6999 + omkostnader 5947 kr, dvs totalkostnad 12946 kr till en årlig ränta av 28,6%. I Sverige står det istället 12946 kr och 0% i ränta i 24/36 månader. Notera att detta var från den etablerade kedjan Expert! Gick in på deras hemsida och hittade en tv för samma belopp, dvs 6999 kr och när jag skulle gå till kassan så kostade den 9999 kr. Det hänger på att vara en skarp konsument.

  

Söndagen blev en lugn dag som tillbringades inomhus på grund av min hosta, så vi besöka akvariet (+1000 småbarn) och även ett besök i Botaniska trädgården (enbart inomhus). En spännande tur högst upp i trädtopparna, man ser hur det kändes genom att bara titta på Sofia.




Av Göran Lindqvist - 26 februari 2011 18:06

  

Visst börjar man längta efter våren, idag kom solen i Köpenhamn och Sofia kom på besök, hon ville inte vara med på bilden så det blev bara den kända lite stelare varianten som fastnade på bilden.


Med tanke på min hälsa så blev det en dag då vi åkte bil runt hela Köpenhamn och till min stora glädje så behövde jag inte använda familjen GPS (hon heter Klara), ett steg närmare till att bli Dansk?


  

En fördel med att vara 2 i köpenhamn är att nu kunde jag äntligen köpa jordgubbstårtan som jag spanande in för ett par veckor sedan, den var helt underbar! (Vi har bara klarat av halva hitills). Tur att det är ett tag till att det är dax för beach 2011!




Av Göran Lindqvist - 25 februari 2011 18:53

  

Livet är underbart när man har en hustru som på 70 mils avstånd ser till att fixa en läkartid i Malmö, kommenderar mannen att köra över bron och träffar Mona i läkarreceptionen som vet precis vad det handlar om och man slussar in till doktorn som snabbt konstaterar lunginflammation. 5 minuter senare står man på Apoteket i Malmö och Gertrud (inte min mamma, men hon som tog emot mitt recept) går efter en mugg med vatten, öppnar min antibotika medicin, knäpper ut 2 tabletter och ser till att jag tar dom och sväljer ordentligt!


Nu undrar jag om min kära hustru också ringde till apoteket?


Om man nu skall benchmarka servicen på apoteken i Sverige och Danmark så måste jag konstatera att båda gav trevlig service, men Gertud överträffade mina förväntningar. 1 -0 till Sverige.


Fick även en stark hostmedicin som jag öppande på hamburgarrestaurangen Max, (antibotika tabletterna skulle tas tillsammans med mat.), och jag hinner inte mer än ta upp flaskan så började familjen bredvid med 2 tjejer på 6-8 år diskutera med mig om alla smaker på hostmedicin och vi kom tillsammans fram att den med lakris smak var bäst. Undrar om min fru hade ringt dom också??


PS: För dom som inte vet så har min fru en fantastik förmåga att arrangera denna typ av inköp, glömmer aldrig när jag blev kommenderad till en Laura Ashley butik i London och dom visste på förhand redan vad jag skulle köpa och korrigerade mig snabbt när jag hade missat lampskärmarna.

Av Göran Lindqvist - 24 februari 2011 21:12

  

En envis förkylning som har övergått till en ännu envisare hosta har gjort att jag de senaste dagarna har fått besöka 2 apotek i Århus. Det första jag upplevde var att de var helt och hållet kölapp baserade, det fanns vissa varor på hyllorna, men det var mest krämer, saker som näsdroppar, huvudvärkstabletter osv var något man fick av personalen när det var min tur. I båda fallen var de jättetrevliga och hade snabbt svar på mina frågor.


Tycker synd om min omgivning de senaste dagarna som har fått genomlida en hostande gubbe, så även mina hotellrumsgrannar som måste ha trott att taket skulle lossna.


Skall nu försöka att vara så tyst som möjligt på fredagen och se om jag kan få slut på hostan. Har inte planerat att testa läkare i Danmark!

Av Göran Lindqvist - 23 februari 2011 18:55

  

Till helgen är det fastelav i Danmark och då äter man inte en god semla, utan man får besök av utklädda barn som vill ha pengar eller godis, exakt samma tradition som vi har, men dom kommer till påsken. Många har även fest, jag har blivit inbjuden till detta på "de gamle" (ålderdomshemmet tvärs över gatan i Århus), men blev tvungen att tacka nej då min yngsta dotter Sofia kommer på besök i Köpenhamn. Har hittat en bra site för oss svenskar i Danmark www.andrasidansundet.se som verkar ha mycket bra information.


Av Göran Lindqvist - 22 februari 2011 19:02

  

Att leta efter cyklar på Google kan vara en utmaning som jag inte hade tänkt på, nämligen att man måste ju veta hur det stavas.... cykler! Blir en otrolig skillnad om man skriver "cyklar köpenhamn" eller "cykler köbenhavn". Detta var inte något som jag tänkte på när jag började söka saker i Danmark på Google...nu finns det givetvis lösningar i Google och man kan ju alltid använda Google translate.


Att kunna stava var dagens utmaning då jag var med och skapade en powerpoint presentation på danska och hade en utmärkt lärare som hade en ängels tålamod. Fick lära mig att det var finanskris i Danmark även när det gäller antalet bokstäver i orden, jag fick hela tiden ta bort flera bokstäver i orden i jämförelse med svenska orden.


Bilden på cyklarna är en flervåningscykelgarage vid Århus järnvägsstation!

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vilka matbutiker har jag handlar i?
 Rema 1000
 Irma
 Netto
 Fakta
 Superbrugsen
 Fotex
 Kvickly
 Lidl
 Bordershop
 ?

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards