Alla inlägg under april 2011

Av Göran Lindqvist - 30 april 2011 17:26

  

Sommar i Köpenhamn, vad gör man, går på Zoo! Har inte varit där sedan jag var barn, kände igen en del, men det verkar som att man under 2007-2011 har skapat flera nya områden för djuren. Känns så mycket bättre än att se djur i minimala betongbyggnader. Hittade några tungviktare som var på benen.

  

Första gången jag ser flodhästbarn, var nästan söta!? Men oj vilka stora djur, här på Zoo kunde man se under vattnet så man insåg att man bara såg toppen på isberget! Brukar känna det så själv när man väl hamnar i vattnet till sommaren!

  

Hittade också några kompisar som inte behövde köpa röda kläder, det var deras grundfärg, men jag hittade inte sponsormärkena??? Köpenhamn gjordes idag på cykel i short och kortärmad skorta och ryggsäck, underbart att bara glida runt från frederiksberg - christianshavn- zoo - magasinet och sedan hem.

  

Startade resan med lunch på detta härliga ställe i Christianshavn med det passande namnet Kanalen.

  

Satt ute i solen och fick en härlig fisk med dansk färskpotatis och rotfrukter, mums! Kan rekommendera stället och det är borta från turiststråken som Nyhavn som var helt fullt av svenskar! Man börjar ju känna sig som en icke turist efter snart 4 månader i Köpenhamn.


Av Göran Lindqvist - 29 april 2011 21:12

 

Hämtade mitt paket med röda byxor, röd tröja, röda handskar och röda drickplaskor, köpt allt som finns med Post Danmark och givetvis var jag tvungen att sticka ut på min röda cykel och pröva om man blev röda blixten. Gick bra fram till Tivoli, sen var det som vanligt, en kamp!

Cyklade återigen vid Dragör och hamnade i ett område av massor av kor och dom här två följde med mig ett tag och jag tror att det var mina röda kläder som gjorde att dom trodde det var tjurfäktning!!

Cyklade givetvis vilse bland alla vägar och efter ett tag var jag ute i kohagarna och följde ko stigar, kan ju vara ok om man har en moutinbike, men jag har en racer med smala däck... wow. Till slut kom jag i alla fall ut på en väg som jag kände igen och sen var det bara en mil hem i fredagskvällen...     

Av Göran Lindqvist - 28 april 2011 22:21

Yes, jag har fått mitt första paket, eller rättare sagt en avi för att hämta paketet. Jag var inte hemma den 26 april tisdag då jag skulle fått den levererad hem till lägenheten, men avin fanns först idag den 28 april i min brevlåda. 


Hade jag blivit dansk medborgare så skulle jag nu anmält mig till dögnposten för då skulle jag ha haft mina nya cykelkläder redan i tisdags och fått en sms när det hade funnits i paketmaskinen.


Skall bli spännande att hämta paktet på fredag och ser ni sedan en röd cyklist med Post Danmark kläder på en röd cykel som susar igenom Köpenhamn, då är det jag som prövar mina nya kläder!



  

Av Göran Lindqvist - 27 april 2011 21:22

Underbart att vandra till jobbet i Köpenhamn och njuta av naturens färger och då handlar det ju om att ta hand om miljön i staden. Jag väntar mig att snart kommer reklamcyklarna att börja dyka upp i stan så man kan låna en cykel för en liten tur i stan.   

Hittade för ett tag sedan en smart lösning med delbilar i Köpenhamn som fler kan använda och de har dessutom sina egna parkeringsplatser i stan. Smart att se till att ha tillgång till bil och dessutom slippa jaga parkeringsplats. Vi har ju lite samma system på vissa platser men då är det för miljöbilar som har speciella platser, finns bland annat på bromma flygplats.






  

Av Göran Lindqvist - 26 april 2011 20:28

  

Design är något som Danmark är känt för och det finns ett par byggnader som får en att reagera, som tex Bella Center, undrar om det inte är lite landskamp i alla fall, med tanke på turning torso!

  

Här är en annan byggnad som låg mitt ute i naturen som såg ut som en mindre semesterby.

  

Efter dessa byggnader kan det vara skönt att titta på något som naturen har fixat själv och dessutom finns detta både i sverige och danmark.


Av Göran Lindqvist - 25 april 2011 21:43

 

Påsken avslutades med en kombinerad Påskmiddag med lammstek och firande av Jocke (kusinbarn) som fyllde 18 år och då har det blivit tradition att det skall firas med bubbel!


Jag tror att detta har varit den mest intensiva Påskvecka jag har varit med om och till stor del var det ju att hinna fatt mina danska kollegor i trädgården och nu är gräsmattan, häcken, trädgårdsmöblerna, cyklar, grill, bil, garage i alla fall uppstartade för försommaren. Tur att solen fanns hela tiden och gav energi. Vi klarade dessutom av födelsekalas för en 80-åring, 17 åring och 18 åring och som belöning fick jag sedan hedersuppdraget att hämta hem äldsta dottern från hennes påskäventyr.

  

Hon åkte iväg onsdag eftermiddag till skogen utanför Västerås och där var hon med 1000 människor och befann sig en värld av medeltid kombinerat med "sagan om ringen" och jag hämtade dom på denna konstiga plats där jag såg en blandning av riktiga människor och allt annat konstigt.

  

Tänk vad härligt det var att ta emot 3 ungdomar som hade bott i skogen i 5 nätter utan dusch och sedan sitta i samma bil i 15 mil, tur att bloggen inte har doftbilder....


Det finns helt klart olika sätt att fira påsk på!


Av Göran Lindqvist - 23 april 2011 17:53

Idag var det dax igen att äta en underbar lunch, Svärmor bjöd på påsklunch och det var alldeles perfekt! Massor av god mat, fika och kaka ute i solen och sedan var det dags för den årliga jakten på påskägg. Min fru hade fått hedersuppdraget att gömma påskäggen på tomten. Detta år lyckades alla hitta sina ägg, förra året var det ett ägg som nästan försvann helt....även för den som hade gömt det!


Maten är precis som på julafton utom julskinkan och det blev damerna som fick njuta av snapsen denna påsk.


Svärmor har en av de mest konstiga grannar, i detta lugna område har hon lyckats få en granne som har bland annat ett flygplan på tomten, det har nu stått där i över 15 år och persiennerna är alltid neddragna. Han brukar dyka upp på tomten varannan år, men flygplanet står kvar. Undrar hur man tänker?

    

Av Göran Lindqvist - 22 april 2011 17:58

Brunch, något som jag har sett mycket av i Köpenhamn, verkar vara mycket vanligt. Alla i familjen har njutat av det i Danmark och idag när Sofia fyllde 17 år blev det faktiskt bruch i Sverige, ett härligt ställe ute på Lidingö - Elfvik Gård där vi njöt av god mat och lagom till kaffet så hade solen blivit härligt varm så man kunde sitta ute och njuta.


Av antalet gäster, det var i princip fullt så är nog brunch något som också har blivit stort i Stockholm.


Grattis på Födelsedagen Sofia!


(även om det inte händer något speciellt när man fyller 17! 15, 16, 18 och 20 är alla viktiga årtal för ungdomarna 15=sex&moped, 16=övningskörning, 18=myndig=dricka på restaurang, 20=systembolaget)


  

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vilka matbutiker har jag handlar i?
 Rema 1000
 Irma
 Netto
 Fakta
 Superbrugsen
 Fotex
 Kvickly
 Lidl
 Bordershop
 ?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards